Fastighetsstaben

Vill du vara med och påverka fastighetsutvecklingen för vård och omsorg i en starkt växande kommun? Då kan rollen som fastighetsansvarig vara nästa steg för dig!

Utvecklingstakten på fastighetssidan är hög inom vård- och omsorgsområdet. Därför rekryterar fastighetstaben en fastighetsansvarig som kommer att arbeta med vård- och omsorgsförvaltningens fastighetsfrågor. I tjänsten har du stora möjligheter att påverka utvecklingen lokaler och bostäder inom vård- och omsorgsområdet. Området har, inte minst kopplat till den demografiska utvecklingen, stora utvecklingsbehov de kommande 10 åren. Som fastighetsansvarig ansvarar du för att driva fastighetsfrågor, avseende både befintligt och framtida bestånd. I denna drivande befattning arbetar du med ledningen för vård- och omsorgsförvaltningen. Fastighetschefen för vård- och omsorgsförvaltningen blir din närmaste chef.

Fastighetsstaben på Uppsala kommun är en del av kommunledningskontoret med kommunstyrelsen som politisk nämnd. Staben består av cirka 100 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Verksamhetens ansvarsområden är dels lokalförsörjning för alla kommunala förvaltningar, dels fastighetsförvaltning av kommunstyrelsens fastighetsbestånd. Merparten av kommunkoncernens fastighetsbestånd finns i helägda kommunala fastighetsbolag med vilka fastighetsstaben har väl utvecklade samarbeten. En betydande andel av kommunens boenden hyrs in av fastighetsägare utanför kommunkoncernen. I rollen som fastighetsansvarig ingår du i en nybildad grupp inom fastighetsstaben bestående av fastighetschefer och fastighetsansvariga som alla arbetar direkt med specifika förvaltningar.

Ditt uppdrag
Som fastighetsansvarig arbetar du nära fastighetschef. Tjänsten rymmer så väl ett strategiskt som ett operativt ansvar och du kommer att leda utvecklingsprojekt. Som fastighetsansvarig arbetar du med strateger, lokalbeställare, projektledare, förvaltare, avtalsansvariga och fastighetsekonom i en matrisstruktur där du har en ledande roll. För att hantera uppdraget arbetar du nära vård- och omsorgsförvaltningens ledning där du tillsammans med fastighetschef driver fastighetsfrågorna. Tillsammans med fastighetschefen står du för sakkunskaperna inom fastighetsområdet och du har en ledande roll i arbetet med så väl lång- som kortsiktiga lösningar. Du kan också sätta fastighetsfrågor i kommunkoncernsammanhanget för att hitta lösningar som strävar mot optimering av de kommunala resurserna, exempelvis samnyttjandelösningar.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning, gärna på högskolenivå. Du behöver ha erfarenhet av fastighetsfrågor på både strategisk och operativ nivå. Fastighetskunskaper är en förutsättning för att kunna sortera och prioritera mellan olika alternativ och på så vis stötta ledningen i en effektiv hantering av fastighetsfrågorna. Det är meriterande om du har erfarenhet av fastighetsverksamhet och/eller vård- och omsorgsverksamhet samt politiskt styrd verksamhet. Erfarenhet av att ha arbetat i en matrisorganisation är också meriterande. Det är en fördel om du är van att arbeta i fastighetssystem och har goda kunskaper i fastighetsekonomi och i Officepaketet.

För att lyckas i uppdraget behöver du ha god pedagogisk och kommunikativ förmåga, med stor vana att utrycka dig i så väl tal som skrift. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en god ledarskapsförmåga och förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Du är strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Vi ser också att du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta fastighetschef Carl-Filip Tjeder, 018-727 70 71

Fackliga företrädare:
Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson, 018-727 22 12
Sveriges ingenjörer, Peter Nõu, 018-727 16 95
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 05

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Detta är en jobbannons med titeln "Fastighetsansvarig vård- och omsorgsförvaltningen" hos företaget Uppsala kommun och publicerades på workey.se den 25 april 2024 klockan 14:57.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey