• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Vi förändrar och utökar vårat åtagande med mottagning av en ny kundinteraktionsplattform för intern och extern dialog och söker nu dig som vill jobba med ny teknik i en spännande mix av tekniska- plattformar, tjänster och IT-tjänster med hög förändringstakt för att i realtid möjliggöra den dagliga kontakten och kundmötesupplevelsen med Försäkringskassan.

Är du kreativ, innovativ och lösningsorienterad, trivs med nya utmaningar och ett snabbt tempo i en miljö med hög förändringstakt.

Vi söker nu två medarbetare till oss med kunskap inom telefoni-, contact center- och realtidskommunikationslösningar. Vi söker dig som vill arbeta som IT-tekniker på en av landets största IT-avdelning. Våra IT-tjänster används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi satsar på ny teknik med hög kvalité och söker dig som vill vara med på vår fortsatta resa mot ökad digitalisering och realtidskommunikation i mötet med Sveriges medborgare.

Arbetsuppgifter
Du kommer arbeta med utveckling, drift, förvaltning och support av IT-tjänster inom kollaborations- och telefoniområdet och specifikt utveckling, drift, förvaltning och support av realtidskommunikationsplattformen för kundinteraktioner i dialogformer så som ljud, bild, tal och text. Du stödjer våra kunder, löser problem och incidenter, deltar i ändringshantering, testning, verifiering samt genomför kvalitetshöjande åtgärder i den dagliga driften. Du deltar i ett flertal utvecklande projekt och har stora möjligheter till löpande kompetensutveckling.

Arbetet innehåller många kontaktytor i verksamheten och kräver därmed god kommunikativ förmåga för att fånga och förstå verksamhetens behov, en fallenhet för att skapa förtroende och behålla goda relationer samt att vara positivt inställd till ett ständigt förändringsarbete.

Huvudsakliga ansvarsområdet är den dagliga utvecklingen och driften av Försäkringskassans kundmötesplattform för realtidskommunikation via telefoni, webb, chatt och epost. Detta innebär att du i enlighet med ramverket ITIL löser problem och incidenter, löpande jobbar med ständiga förbättringar, utveckling av plattformen, test och verifiering samt genomför kvalitetshöjande åtgärder i den dagliga produktionen. Eftersom plattformen bygger på kommunikation i realtid är det fokus på erfarenhet och kompetens inom det området. I den dagliga driften ingår uppgifter så som teknisktunderhåll utanför ordinarie kontorstid, vilket kräver god dialog med övriga teamet och flexibelt kunna planera sin arbetsdag.

I arbetsuppgifterna ingår även att delta i projektarbete som representant för samarbetsplattformsområdet i syfte att säkra produktion och nödvändiga aktiviteter genomförs för en lyckad leverans.

Vi söker dig som:

• Ha bra förståelse för grundläggande infrastrukturtjänster som kommunikation, brandväggar, DNS etc.
• besitter tekniska kunskaper inom kollaborationsområdet såsom Unified Communication, Contact Center och E-postlösningar
• har erfarenhet av realtidskommunikationslösningar för telefoni, chatt, presence, video, webb, konferens
• har erfarenhet av att arbeta med Skype for Business
• har erfarenhet av att arbeta med Windows Server
• har erfarenhet av att arbeta med Active Directory
• är ansvarsfull, drivande och självständigt kan planera ditt arbete i dialog med övriga teamet
• är stabil och strukturerad, kan hålla många bollar i luften, även under tidspress
• har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• har god samarbetsförmåga, och samarbetar effektivt för att nå våra gemensamma mål

Det är meriterande om du har: 

• har akademisk examen inom IT området eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• har god förståelse för arkitektur och erfarenhet som infrastrukturarkitekt
• har erfarenhet av contact centerlösningar, gärna baserade på Anywhere365 och/eller Competella
• arbetat i IT-miljöer byggda för flera olika organisationer och verksamheter (multitenancy)
• har goda praktiska erfarenheter och scriptkunskaper i powershell i syfte att kunna automatisera manuella handhavande
• har erfarenhet av SCOM för konfiguration och hantering av larm
• har erfarenhet av telekomdrift
• har erfarenhet av Ironport, Exchange och Pointsharp
• har erfarenhet av servervirtualisering på VMware plattform
• har erfarenhet av design av realtidskommunikationslösningar baserade på Skype

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna är säkerhetsklassade. Säkerhetsprövning kommer enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen att genomföras. Anställning på IT-avdelningen kan innebära beredskapstjänstgöring. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. Placeringsort är Sundsvall.

Kontaktpersoner
Enhetschef Marcus Gryhed, +46 10 112 01 70 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Josefin Lewenstierna, +46 10 116 33 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Lorenzo Iorio, +46 10 118 71 72. Saco-S: Görel Wiking, +46 10 112 82 81. Seko: Johanna Grundström +46 10 115 30 44

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 augusti 2020. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Detta är en jobbannons med titeln "IT-tekniker med fokus på realtidskommunikation" hos företaget Försäkringskassan och publicerades på workey.se den 26 juni 2020 klockan 11:22.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey