• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Vilka är vi
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.

Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.

Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt. För att möta en ökande volym av Fristående aktörer så rekryterar vi nu flera affärsorienterade inköpare till sektionen Inköp arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund.

Arbetsuppgifter
Som inköpare har du i uppdrag att i det dagliga arbetet stödja myndighetens behov i olika moment av inköpsprocessen. Moment som kan variera i mängd under året. Rollen innebär ett ansvar som spänner över många olika arbetsuppgifter inom både LOV och LOU upphandlingar.

Arbetsförmedlingen arbetar kategoristyrt där Inköpsavdelningen ansvarar för kategoristyrningsmetoden och alla anskaffningar inom våra olika inköpskategorier.

Inköpare inom arbetsmarknadstjänster jobbar bland annat med följande:

- Att kontrollera och granska leverantörens handlingar utifrån upphandlingskrav framför allt i LOV-tjänster (lagen om valfrihet).
- Dokument- och ärendehantering i Arbetsförmedlingens olika systemstödsverktyg, samt diarieföring.
- Support och problemlösning i frågor och uppdrag från leverantörer och interna samarbetspartners.
- Kontraktshantering samt hantering av avtalsförändringar.
- Dokumenthantering, diarieföring och postöppning.

Kvalifikationer
- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet där arbetet, under minst ett år, bestått av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter.
- God systemvana och erfarenhet av digitalt arbete.
- Goda kunskaper i Officepaketet, framför allt inom Excel.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.

Övriga meriter
- Arbetat med inköp eller upphandling inom offentlig sektor. 
- Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer. 

Vem är du
- Inspirerar och bidrar till arbetsgruppen samt tar ansvar för hela enhetens resultat.
- Ser möjligheter i förändring och ständigt strävar mot utveckling.
- Har förmåga att ta egna initiativ och kan driva frågor självständigt.
- Har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och upprätthålla kontakter.
- Är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning.

Utöver dessa kvalifikationer och egenskaper har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen: 

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.

Placeringsorten är Solna eller Östersund.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-12-18.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Detta är en jobbannons med titeln "Arbetsförmedlingen söker affärsdrivna inköpare" hos företaget Arbetsförmedlingen och publicerades på workey.se den 4 december 2021 klockan 00:00.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey