• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Arbetsuppgifter och ansvar                                                                        

Som specialist ger du råd och stöd till handläggare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar.

I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen.

Vi söker dig som 

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har ett coachande förhållningssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende

Det är meriterande om du har 

• fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• specialist- eller motsvarande fördjupad kunskap inom utredningskrävande SGI, sjukpenninggrundande inkomst
• goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/ självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation
• erfarenhet av Försäkringskassans Ärendehanteringssystem, ÄHS för att vid behov handleda medarbetare.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Trollhättan. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner
Chef: Dan Hagstrand, 010-119 77 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Bo Eriksson, tel 010-112 44 86 eller [email protected] (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jannike Elf, [email protected]. Saco-S: Joakim Larsson, [email protected]. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 18 november 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Detta är en jobbannons med titeln "Specialist inom Sjukpenninggrundande inkomst" hos företaget Försäkringskassan och publicerades på workey.se den 3 november 2021 klockan 09:38.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey