• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelar på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet.

Vi vill bli fler!  
Ett stort förändringsarbete har bedrivits på myndighetsavdelningen och nu söker vi fler kollegor som tillsammans med oss vill fortsätta förbättra och utveckla vår organisation. Vi hoppas kunna förstärka vår arbetsgrupp med nya entusiastiska medarbetare som tillsammans skapa en trygg arbetsplats med god arbetsmiljö där det finns tid för reflektion, utbildning och utveckling.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter
Barn och ungdomsenheten i Tanums kommun består idag av fyra socialsekreterare, en socialadministratör, en familjerättssekreterare, en
projektkoordinator, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Som utredande
socialsekreterare inom enheten kommer du att arbeta med barn och ungdomar
mellan 0-20 år. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets/ungdomens
situation, göra bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar
enligt BBIC (Barnets behov i centrum). I utrednings- och uppföljningsarbetet
ingår samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso-
och sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och
stimulera enskilda individer och familjer till förändring.
 
Basen är utredningsarbete av barn och ungdomar men hos oss arbetar socialsekreterarna även med våra   fantastiska familjehem. Du är delaktig
i hela ärendeprocessen från aktualisering till verkställighet av beslut och
uppföljning. Genom att hela individ- och familjeomsorgen ligger organiserade
under samma avdelning har enheterna god och nära samverkan vilket gör att du får
goda kunskaper om och förståelse för hela verksamhetsområdet.
 
I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen. Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings-
och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut
och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Inom enheten
värdesätter vi barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för
att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
 
Hos oss kommer du att få kompetensutveckling i form av handledning, utbildningar mm. Vi har höga ambitioner när det gäller att
ständigt höja vår gemensamma kompetens. Vi följer även den enskilda och
gruppens arbetsmiljö systematiskt samt erbjuder ett friskvårdbidrag på 2500
kr/år för att bibehålla en frisk och positiv arbetsmiljö. Vi erbjuder en
arbetsplats med högt i tak, trevliga arbetskamrater där så väl humor,
prestigelöshet och omsorg om varandra är viktiga ingredienser. Du kommer ha
stora möjligheter att påverka ditt arbete på en dynamisk arbetsplats med ett
öppet och tillåtande klimat.

Kvalifikationer (rubrik)
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresseav att arbeta med målgruppen barn/ungdomar och familj. Tidigare erfarenhet av
myndighetsutövning inom området barn och unga är meriterande. Det är också
meriterande om du tidigare arbetat i verksamhetssystemet Treseva. Som person
ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt.
Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på
det personliga och professionella. I ditt arbete är du relationsskapande och du
trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra
verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med
olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan
lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt.
 
I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och
anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du är samtidigt självgående
och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett
effektivt sätt. Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är
det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som
skrift. I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga
egenskaper. Det är en fördel om du har möjlighet att börja omgående.

Övrigt
Kommer du snart att examineras från socionomprogrammet och vill redan nu börja arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga? Vi har erfarenhet och möjlighet att anpassa en tjänst som traineetjänst fram till dess att du har din examen. Vi har idag två anställda i gruppen som började sina anställningar på detta sätt. 
 
Som medarbetare inom Tanums kommun är viktigt att du delar våra gemensamma värdegrunder Förtroende, Ansvar, Respekt och Omtanke.
 
Vi har gjort vårt mediaval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.
 
Krav: Socionomexamen, Körkort B.

Kontaktinformation
Madelene Welander, Enhetschef, 0525-18159

Veronica Isacson, 1:e socialsekreterare, 0525-18312

Arbetsplats
Apoteksvägen 6

45781 Tanumshede

Detta är en jobbannons med titeln "Socialsekreterare IFO Barn och ungdom" hos företaget Tanums kommun och publicerades på workey.se den 18 juni 2020 klockan 09:36.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey