Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!

På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra vårdtagare, brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.

Myndighetsavdelningen leds av en avdelningschef och består av två enheter med varsin enhetschef. På enheten Bistånd handläggs ärenden för äldre samt rätten till hemtjänst, färdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Enheten LSS utför myndighetsutövning enligt lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) och de flesta insatser utförs inom Alingsås kommun som sedan lång tid tillbaka har en omfattande utförarverksamhet inom LSS-området. Arbetsplatsen för Myndighetsavdelningen LSS ligger ca 15 minuters promenad från centralstationen i nära anslutning till Socialförvaltningens lokaler.

ARBETSUPPGIFTER
På enheten LSS är vi nio handläggare, en metodhandledare och en enhetschef. Enheten är organiserad i ansvarsområden med inriktning mot barn, vuxna och personlig assistans. Denna uppdelning är inte statisk utan kan komma att förändras över tid. I det dagliga arbetet finns tillgång till metodstöd av metodhandledare och det omfattande juridiska dokumentationsstödet som finns på JP Infonet. Arbetsgruppen har även regelbunden processhandledning.

Arbetet med myndighetsutövning inom LSS innebär att du vid begäran om insats utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatserna. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Magna Cura. Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av din chef och vid även extern handledning

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, jurist, socialpedagog eller har annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet som handläggare eller av målgruppen med funktionsnedsättning.

Du har god kunskap om målgruppen, en positiv människosyn och förmåga till bra bemötande av olika personer. Du intresserar dig för lagstiftning och omvärldsbevakning inom området och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är flexibel och har god förmåga att strukturera ditt arbete.

Tjänsten som socialsekreterare inom LSS kräver att du kan arbeta både enskilt och i grupp, att du har förmåga att samverka med kollegor inom förvaltningen och andra samverkanspartners i samhället. Du behöver ha en god analytisk förmåga, god datorvana och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. För tjänsten krävs körkort B.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.

Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Detta är en jobbannons med titeln "Socialsekreterare till myndighetsavdelningen LSS" hos företaget Alingsås kommun och publicerades på workey.se den 15 oktober 2021 klockan 00:00.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey