Socialförvaltningen arbetar utifrån ett helhetsperspektiv på medborgarnas behov och har därför en sammanhållen socialförvaltning som arbetar med socialtjänstens hela uppdrag, under mottot "Vi stödjer ett självständigt liv". Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum.

ARBETSUPPGIFTER
Vi rustar oss för omställningen till en ny socialtjänstlag och stärker vår organisation med ytterligare en socialt ansvarig socionom (SAS). Du har ansvar för att säkerställa och följa upp kvaliteten och säkerheten i den verksamhet som bedrivs inom ramen för SoL och LSS, samt relaterad lagstiftning så som LVM och LVU.

I rollen ingår att:
- Ha ett övergripande tillsynsansvar för rättssäkerhet och kvalitet.
- Utarbeta och följa upp processer och rutiner inom verksamheten.
- Utöva verksamhetstillsyn och säkerställa dokumentation enligt gällande lagstiftning.
- Utreda missförhållande enligt Lex Sarah, säkerställa god hantering av avvikelser och synpunkter.
- Utifrån verksamhetens behov jobba med utvecklingsledning.
- Samverka med andra vård- och omsorgsgivare samt ge råd och stöd till chefer.
- Redovisa resultat och mätningar framtagna ur system och register till ledningsgrupp och förtroendevalda.
- Varje år upprätta en övergripande kvalitetsberättelse.

Tjänsten är en del av kvalitets- och utvecklingsenheten som är en stabsfunktion inom socialförvaltningen. Inom enheten har du ett nära samarbete med både SAS-kollegor och andra utrednings- och utvecklingskompetenser. Du arbetar i nära dialog med förvaltningens ledningsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har god erfarenhet av att arbeta med utvecklings- och kvalitetsarbete inom förvaltningens områden och som är riktigt bra på att driva förbättringsarbete framåt. Du är ansvarstagande och känner stort ägandeskap för dina ansvarsområden. Du är proaktiv och arbetar systematiskt, med fokus på lösningar och möjligheter. Din förmåga att kommunicera, bygga relationer och skapa förtroende är viktig för att lyckas i rollen.

För att trivas i arbetet behöver du motiveras av att vara delaktig i flera olika typer av uppdrag - du kan jobba med långsiktiga strategiska projekt, men du är också redo att hjälpa kollegor med problem som uppstått när detta behövs.

Kvalifikationer för tjänsten:
- Socionomexamen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning.

Meriterande:
- Erfarenhet av utvecklings- och kvalitetsarbete.
- Utredningskompetens enligt Lex Sarah.
- Kommunikativ förmåga.
- God samarbetsförmåga och relationsbyggande förmåga.
- Erfarenhet av processkartläggning.

ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Detta är en jobbannons med titeln "Socialt ansvarig socionom (SAS)" hos företaget Nässjö kommun och publicerades på workey.se den 19 april 2024 klockan 00:00.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey