Beskrivning
Till sektionen för familjehem och familjerätt söker vi nu en Socialsekreterare.

Vill du jobba i en stimulerande, engagerande och positiv arbetsmiljö? Är du kreativ och vill utveckla en verksamhet tillsammans med positiva kollegor?

Det är många saker som gör att man trivs på en arbetsplats. Vi trivs för att vi har ett gediget engagemang för våra brukare, men också för att vi tar hand om varandra utifrån en tanke om hållbarhet.

En definierad framgångsfaktor inom socialtjänstens arbete är ett nära ledarskap. Organisationen präglas av ett nära ledarskap mellan medarbetare, 1:e socialsekreterare och enhetschef.

Arbetsuppgifter
Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem och kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar uppdragstagare. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare och samarbetspartners. Vidare består tjänsten av hantering av ekonomiska beräkningar av ersättningar till familjehem och upprättande av avtal mellan nämnden och familjehemmen.

I tjänsten ingår resor, ibland långväga.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning eller likvärdig behörighet och kunskaper inom system- och nätverksorienterat arbete såväl som BBIC. Du bör ha erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen. Förmåga till struktur är en förutsättning för att lyckas i jobbet.

Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller krav på rättssäker handläggning.

B-körkort är ett krav.

Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan.

Eventuellt kan tester komma att ske som en del i rekryteringsprocessen.

När du söker tjänst inom socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst.

Krigsplacering

Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning.

Övrigt

Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.

Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans

Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.

Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.

Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun .

Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .

Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

Detta är en jobbannons med titeln "Socialsekreterare familjehem" hos företaget Vänersborgs kommun och publicerades på workey.se den 15 april 2024 klockan 16:13.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey