Allt vi gör, gör vi för Umeå

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Umeå Energi har ett uppdrag att säkerställa kommunikationsinfrastruktur i Umeå Kommun. Din roll är att utveckla vårt fibernät med fokus på drift och anläggningsutveckling tillsammans med ditt team. Teamet består av totalt 9st medarbetare med varierande roller så som nätverkstekniker, fibertekniker, leveranskoordinator, anläggningsutvecklare och förvaltningsledare. Teamet samarbetar dagligen med kollegor i andra delar av Umeå Energi, partners och leverantörer för att utveckla och underhålla vårt bredbandsnät och tjänster.

I din roll:

- Har du ett helhetsansvar för att leda, driva, förvalta och utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna mot gemensamma mål.

- Har du personal- och arbetsmiljöansvar och verkar för löpande kunskapsdelning och kompetensutveckling. Du ansvarar för att stötta, coacha och utveckla individer.

- Planerar, prioriterar och koordinerar du teamets arbete samtidigt som du genom uppföljning ansvarar för att arbetet når mål kring kvalitet, tid och kostnad.

- Ingår du i affärsteamet för Bredband, vilket innebär att aktivt bidra till att utveckla affären för att möta framtida behov och leverera på Umeå Energis uppdrag.

Din vardag

Tillsammans med ditt team arbetar du med att fibernätet håller rätt tillgänglighet och robusthet. Ni säkerställer utveckling av rutiner och processer för drift, förvaltning, underhåll, support, leverans och utveckling. Ni säkerställer att våra anläggningar är korrekt dokumenterade och upprätthåller tekniska riktlinjer som ligger i linje med teknik- och säkerhetsutveckling och ser också till att Umeå Energi följer de lagar och föreskrifter som finns rörande drift av telekommunikationstjänster. En del av uppdraget innebär ansvar för driftsäkerhet och förebyggande åtgärder för att säkerställa ett robust kommunikationsnät. Ni fungerar som en stödjande funktion gentemot andra avdelningar inom Umeå Energi där teamet besitter djup teknisk kompetens kring våra kommunikationsnät och produkter/tjänster. Ni är behjälpliga att ta fram ekonomiska kalkyler och underlag för investeringsbeslut, samt i upphandlingar av leverantörer.

I teamets arbetsuppgifter ingår dialoger med kunder, samarbetspartners och leverantörer inom frågor som rör exempelvis drift, support, säkerhet och anläggningsutveckling. Effektivisering av våra processer och rutiner för att minska våra kostnader är en viktig del av arbetet. I teamet hanterar ni leveranser till kunder, felsöker och stöttar andra avdelningar inom Umeå Energi samt externa kunder. Omvärldsbevakning är en del av arbetet eftersom det händer mycket inom branschen just nu. Du är en god representant för Umeå Energi i kunddialoger, nätverksträffar och branschkonferenser.

För att lyckas i rollen har du:

- Eftergymnasial utbildning eller utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms relevant.

- Några års erfarenhet från telekombranschen.

- Ledarerfarenhet.

- Erfarenhet av ekonomisk uppföljning.

Meriterande:

- Erfarenhet av förändringsledning.

Personliga egenskaper

Du är en aktivt närvarande ledare som med ödmjukhet och prestigelöshet lyckas skapa inkluderande förutsättningar för både team och individ att växa. Du skapar goda relationer inom organisationen och externt samt arbetar för att främja samarbete så att vi på mest effektiva sätt nyttjar det engagemang och den kompetens som finns. Du är lojal, kommunikativ, målinriktad och mår bäst när du är med och skapar förutsättningar för dina medarbetare så vi uppnår målen som ett lag. Du har förmågan att hantera frågor av både operativ, taktiskt och strategisk karaktär och rör dig enkelt mellan de olika perspektiven rollen kräver.

Ansök direkt

Välkommen med din ansökan via http://www.jobb.umeaenergi.se senast 2024-03-10.

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Henrik Nilsson 070- 689 89 60, för mer information om processen kontakta HR strateg Susanne Sundsten 0761475887. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryterings- och annonslösningar. Vi har gjort vårt val av kanaler.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag

Detta är en jobbannons med titeln "Chef - Drift och Anläggningsutveckling bredband" hos företaget Umeå Energi AB och publicerades på workey.se den 28 februari 2024 klockan 09:51.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey