Nu söker vi på IT-bemanning en supporttekniker med kunskap inom främst Linux, till vår kund i Solna.

Beskrivning på uppdraget,

- NOC = Network Operations Center.
- 24/7/365 monitorering, övervakning samt arbetar enligt ITIL i Service Operation
- Hanterar ~230 stationer i Portugal, Sverige och Norge med ~50 000 alarm per månad
- Monitorering:

- Utrustning vid vägkant såsom kameror, lasers, radioenheter, multi lane controller(server), strömförsörjning samt nätverkskommunikation.

- Övervakar bakomliggande backoffice-system, dess funktionalitet, kvalitet samt all transaktionsdata som paketeras i nämnda backoffice-system.

- Kvalitetssäkring:

- Alla incidenter följs upp för att säkerställa funktionalitet och verifieras av NOC.

- Håller ett öga på prestation och agerar innan incidenter inträffar.

- Fungerar som en Servicedesk enligt ITIL terminologi:

- Single point of contact (SPOC)

- Arbetar enligt: Incident, Problem, Change, Event och Release Management

- Har en stor roll i Continual Service Improvement

Huvudsyftet med NOC:

NOC agerar på alla larm som uppstår, registrerar ett ärende i ett ärendehanteringssystem, felsöker utrustningen, utför åtgärder för att återupprätta funktionalitet, kommunicerar med kund (båda via mail och telefon), eskalerar till 2nd line, verifierar funktionalitet, samt återkopplar lösningen till kund.

Förutom den dagliga incident-hanteringen sammanställer NOC statistik, där antalet incidenter rapporteras, dess SLA-tiders upprätthållelse samt dess lösning.

- Arbetar i 3-skift:

- Verbal och skriftlig överlämning av pågående ärenden vid varje skiftbyte

- Planerar och delegerar framtida uppdrag för att säkerställa leverans

- Lessons learned möten varannan vecka med andra linjen

Kompetens:

Flertalet har tidigare arbetat som systemadministratörer

Många har egna servrar som kör FreeBSD, Linux, VmWare, Windows.

Fjärrstyrning via SSH, RDP, Console, rapportering i NetXMS.

Serverkonfigurering av Windows och Linux.

Router, switchar, Juniper-routrar, Cisco Switch lite.

Solaris, AIX, Redhat, HP-UX), Storage (Veritas, SAN).

Scripting och programmering.

- NOC resolves 80% of the issues remotely with the help of tools and knowledge.
- Escalates to 2nd or 3rd Line when required.
- Always documents the troubleshooting already performed and the result of this in order to resolve the issue quicker.
- Assigns to onsite (roadside) personnel when hardware failure is identified.
- Follows up on all incidents during it’s lifecycle, no matter who the current issue might be assigned to.
- Verifies all solutions before requesting acceptance from customer to close an incident or service request.

Välkommen med din ansökan!

Detta är en jobbannons med titeln "NOC-support med LINUX kunskaper" hos företaget IT-Bemanning Sverige AB och publicerades på workey.se den 13 juli 2020 klockan 11:28.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey