• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna 

 

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 220 medarbetare varav 160 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en kansliavdelning och en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger ca 600 olika måltyper, där de vanligast förekommande målen rör migrations-, socialförsäkrings- och skatterätt.

Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering.

Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom ett brett utbud av aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm.

Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön etnisk och kulturell bakgrund.

Beskrivning av rollen
Tjänsten är placerad på kammarrättens administrativa enhet.

Du kommer att tillhöra ett team bestående av fem personer som i huvudsak arbetar med domstolens HR- och ekonomiadministration. Arbetet leds av HR-chefen.

Din roll som administratör med inriktning mot ekonomi är i huvudsak administrativ och arbetet sker i samverkan med domstolens kanslichef och Domstolsverkets ekonomiavdelning. Du kommer att verka i en kunskapsintensiv och stimulerande miljö där din kompetens är efterfrågad.

Dina viktigaste arbetsuppgifter är följande:

- Huvudansvarig för domstolens ekonomiadministrativa arbete med inriktning på att ta fram underlag till prognoser och uppföljning av ekonomiskt utfall samt bistå kanslichefen i ekonomiska frågor som rör kammarrättens anslagsmedel. Medverkan sker i samband med budget- och resultatdialoger samt löpande bevakning, registrering och justering av personal- och förvaltningskostnader. Ansvar för administration av nyttjande av medel i kammarrättens stiftelser vid exempelvis utdelning av stipendier är också en viktig arbetsuppgift.
- Hantera övriga ekonomiadministrativa uppgifter som kundfakturering, hantering av ersättningar i systemet KIM, fakturahantering samt utbildning av nya användare i Agresso.
- Backup i HR-administrativa uppgifter och övriga administrativa uppgifter som förekommer inom teamet vid frånvaro och under semesterperioder.

Kvalifikationskrav
Du bör ha lägst gymnasieutbildning med inriktning på ekonomi. Flerårig erfarenhet av ekonomiadministrativt arbete är ett krav. Gedigna kunskaper i ekonomiadministrativa system (Sveriges domstolar använder Agresso) och Excel är också ett krav. Erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning, särskilt inom Sveriges Domstolar kan vara meriterande. Det är en fördel om du har intresse och erfarenhet av administrativt arbete, gärna med HR-inriktning.

Du är som person strukturerad, noggrann och ansvarstagande. Du behöver också vara lösningsinriktad och kunna höja arbetstempot vid arbetsintensiva perioder. Arbetet ställer krav på en utpräglad känsla för service och du bör vara beredd på att ta dig an arbetsuppgifter av skiftande slag. Du ska kunna arbeta självständigt och driva arbetet framåt men även bidra i teamets arbete och därmed tycka om och ha god förmåga att samarbeta.

Anställningen
Tillsvidareanställning på heltid, som inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde under senare delen av våren 2021.

Upplysningar
Närmare upplysning om tjänsten lämnas av HR-chef Gunilla Norin Blomberg, 08-561 690 09 och Kanslichef Heléne Lövung 08-561 692 36.

Fackliga företrädare är kammarrättsrådet Magnus Mathiasson för Saco, tel. 08-561 692 53 och för ST-domstol Domstolsvärden Kevin Almblom, tel. 08-561 690 85.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 14 februari 2021. Referensnummer är KST 2021/51. Tester förkommer i rekryteringsprocessen.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Kammarrätten söker en administratör med inriktning på ekonomi" hos företaget Sveriges Domstolar och publicerades på workey.se den 20 januari 2021 klockan 13:34.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey