• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.

Nu söker vi en utredare som vill utvecklas med oss. 

Arbetsuppgifter

Som utredare med inriktning på statsbidrag är du placerad på avdelningen Stöd och Samordning. Du ingår i en arbetsgrupp som ansvarar för myndighetens uppdrag att fördela två förordningsstyrda statsbidrag. I arbetsgruppen arbetar du tillsammans med tre andra utredare. En stor del av arbetet handlar om att utreda ansökningar om statsbidrag, förbereda handlingar inför beslut, följa upp och utvärdera myndighetens uppdrag. I arbetet ingår också löpande kontakter med bidragsmottagare samt att planera, genomföra och följa upp nätverksträffar och annat stöd till bidragsmottagare

Kvalifikationer

• Relevant akademisk utbildning inom området eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• 1-3 års erfarenhet av arbete med bidragsgivning
• Erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation och gärna i en statlig myndighet
• Erfarenhet av att fördela och följa upp statsbidrag 
• God kännedom om civilsamhällhets organisationer och förutsättningar
• Erfarenhet av att självständigt tolka och tillämpa regelverk
• Erfarenhet av arbete med jämställdhetsfrågor
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska 
• Mycket goda kunskaper i Office-paketet

Vi ser det som meriterande om du har

• Erfarenhet av självständigt leda och samordna processer och projekt
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor inom staten
• Erfarenhet av att analysera och bedöma ekonomiska redovisningar 
• Erfarenhet av att arbeta med e-tjänster kopplat till bidragsgivning

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg i din yrkesroll och lyhörd för organisationen behov. Du är inititativrik och utvecklingsinriktad samt har en god förmåga att lösa komplexa förmågor. Du är strukturerad, kommunikativ och noggrann, bra på att samarbeta och självständigt planera samt driva ditt eget arbete. 

Anställningsinformation

Tjänsterna är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.

Anställningen är ett vikariat fram till 30 juni 2021. Tillträde 1 janauri eller enligt överenskommelse. 

Praktisk information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Carina Abréu, Avdelningschef, 031-3929134. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-3929070. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering. 

Välkommen med din ansökan senast 8 december. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Detta är en jobbannons med titeln "Utredare med inriktning på statsbidrag, vikariat" hos företaget Jämställdhetsmyndigheten och publicerades på workey.se den 1 december 2020 klockan 07:26.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey