• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Göteborgs universitets webbplatser har dagligen 50 000 besökare, drygt 6 000 av dessa rör sig på vår interna webbplats Medarbetarportalen. Kommunikationsenheten vid Göteborgs universitet har i uppdrag att samordna, förvalta och utveckla universitetets webbkanaler.

Kommunikationsenheten är en del av universitetets gemensamma förvaltning. Här får du 35 kollegor som arbetar med bland annat webb, studentrekrytering, press, grafisk formgivning och sociala medier. Kommunikationsenheten har sina lokaler i Vasastan i centrala Göteborg. Vi behöver nu tillfälligt förstärka vår enhet med en kommunikatör som ska ansvara för Göteborgs universitets Medarbetarportal.

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör med ansvar för Medarbetarportalen har du ett övergripande helhetsansvar för att förvalta och utveckla webbkanalen utifrån universitetets övergripande mål och medarbetarnas behov. I tjänsten ingår att utbilda och stötta redaktörer i verksamheten.

I tjänsten ingår att självständigt planera och utveckla webbplatsen från analys och strategisk kommunikationsplanering. Det kräver både ett redaktionellt öga och webbteknisk kunskap. Stort fokus ligger på att skapa en väl fungerande informationsarkitektur. Arbetet kräver också goda kunskaper om sökoptimering, målgruppsanalys, tillgänglighet och användbarhet. Förutom det övergripande ansvaret ingår redaktionella uppgifter som att skriva nyheter och producera andra texter för en intern målgrupp.

De senaste åren har det pågått ett stort webbutvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet som just nu håller på att avslutas och övergå till förvaltning. Projektet levererar bland annat en ny extern webbplats, ett nytt webbpubliceringssystem (CMS) och en ny redaktörsorganisation. Samtidigt som webbutvecklingsprojektet inneburit stora förändringar för universitetets digitala miljö är inte resan slut där. Göteborgs universitets Medarbetarportal och Studentportal ska också utvecklas för framtiden.

Du kommer både ansvara för den nuvarande Medarbetarportalen men även vara delaktig i att utforma en framtida kanal för internkommunikation vid Göteborgs universitet. I dagsläget finns inga beslut om exakt hur dagens Medarbetarportal ska ersättas, vilket ger stora möjligheter att påverka den framtida inriktningen.

Du arbetar självständigt men inte ensam. Du har ett nära samarbete med både medarbetare på kommunikationsenheten och kommunikatörer i resten av organisationen.

Göteborgs universitet använder publiceringsverktyget InfoGlue för Medarbetarportalen och Studentportalen och webbpubliceringssystemet Drupal för den nya externa webbplatsen.

Kvalifikationer
Se Göteborgs universitets hemsida.

Anställning
Anställningen är tidsbegränsad till och med 2021-05-31, med en omfattning på 80-100 %, där omfattningen kan komma att anpassas utifrån arbetstagarens önskemål. Placering för tjänsten är vid Kommunikationsenheten. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen
Se Göteborgs universitets hemsida.

Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-07-06

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Kommunikatör med inriktning mot webb" hos företaget Göteborgs Universitet och publicerades på workey.se den 18 juni 2020 klockan 13:39.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey