Kansliet för krishantering, Statsrådsberedningen
Vill du arbeta på det kansli som är motorn i Regeringskansliets krishanteringsorganisation? Är du lösningsorienterad, noggrann och har mycket goda kunskaper i Office-paketet? Då kan du vara den vi söker. Vi erbjuder ett arbete med eget ansvar i en händelsestyrd och stimulerande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Kansliet för krishantering arbetar med att stödja chefstjänstemannen för krishantering (CKH) i dennes ansvar att utveckla samordna och följa upp krishanteringen i Regeringskansliet. Vid kansliet finns en kanslichef, tre sektionschefer och en särskild huvudman för Gruppen för ledningsstöd. Kansliet är placerat vid Statsrådsberedningen. Som enhetsassistent tillhör du Gruppen för ledningsstöd som består av en huvudman och två assistenter. Ledningsstödet ansvarar bland annat för kansliintern samordning och ger ett omfattande och koordinerat administrativt stöd till kansliet, kansliets ledning och CKH.

Bland arbetsuppgifterna som enhetsassistent ingår stöd till kanslichefen, mötesstöd, bl. a kalenderhantering, bokning av interna och externa möten, och administration av underlag inför möten. Enhetsassistenten ansvarar för en del av kansliets beredskapsplanering, för administration kopplat till kansliets veckoberedningar, viss personaladministration, vissa lokalfrågor och bistår handläggarna på kansliet med administrativt stöd. Kansliets två assistenter stöttar varandra vid ledigheter och i övrigt vid behov. Enhetsassistenten deltar även i arbetet med planering av interna möten och mottagande av nya medarbetare, samt i utveckling av kansliet när det gäller rutiner och administrativa processer. 
Arbetet präglas av självständighet och initiativtagande men kräver även ett nära samarbete inom kansliet samt med övriga assistenter inom departementet och Regeringskansliet.

Arbetet på kansliet är till hög grad händelsestyrt och arbetsuppgifterna kan därför skifta snabbt i både karaktär och tempo. Även andra arbetsuppgifter av samordnande karaktär kan komma att ingå i tjänsten. 
Läs mer om vår verksamhet på http://www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant utbildning, lägst motsvarande gymnasieutbildning, eftergymnasial utbildning med administrativ inriktning är meriterande. Du har erfarenhet av arbete med administration och assistentuppgifter, inklusive kalenderkoordinering och administrativa stödsystem. För att lyckas i rollen krävs att du har god IT-mognad och god datorvana samt mycket goda kunskaper i Officepaktetens olika delar. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Det är meriterande med tidigare arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet, liksom med erfarenhet av arbete i en miljö med skiftgående personal, inklusive schemaläggning. Erfarenhet av arbete i en politisk styrd verksamhet med flera beslutsnivåer och därtill vana av att lösa oväntade och brådskande frågor är också meriterande. Om du behärskar Outlook, sharepoint, Palasso och Proccedo är det meriterande. 

Dina egenskaper
För att trivas i rollen behöver du vara serviceinriktad, prestigelös och flexibel, du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du ser möjligheter i förändringar. Du anstränger dig för att leverera lösningar med kvalité samtidigt som du självständigt strukturerar, planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du tycker om att samarbeta med andra människor och din förmåga till konstruktivt samarbete är en egenskap som vi värdesätter högt eftersom rollen innebär täta kontakter med befattningshavare på alla nivåer i organisationen. 

Övrigt
Tillsvidareanställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin Broms, huvudman ledningsstöd, på 08-405 88 11. Hon finns tillgänglig under vecka 29. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78, under vecka 26. Övrig tid nås HR-handläggare via Regeringskansliets växel. Fackliga kontaktpersoner är Sofia Kamps för Saco och Sofia Wretler för ST samt Lars Vestberg för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2022.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.

Detta är en jobbannons med titeln "Enhetsassistent - stötta kansliet för krishantering" hos företaget Regeringskansliet och publicerades på workey.se den 23 juni 2022 klockan 12:58.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black WORKEY workey-white workey-grey